Čitanje u fokusu: 3. ciklus

Učenici Poljoprivredne, prehrambene i veterinarske škole Stanka Ožanića iz Zadra sudjelovali su u projektu Čitanje u fokusu Ministarstva znanosti i obrazovanja, Ministarstva kulture i medija i izdavačke kuće Naklada Ljevak tijekom 2021./2022. školske godine s ciljem poticanja srednjoškolaca na čitanje te na kritičko i kreativno izražavanje.

U prosincu 2022. nastavili smo s projektnim aktivnostima te sudjelovali i u drugom ciklusu programa Čitanje u fokusu  njegujući i potičući kulturu čitanja i čitateljskih navika kao osobitih društvenih vrijednosti.                                                                                                   

Treći ciklus Projekta, koji je i europski projekt sufinanciran u sklopu natječaja za Cirkulaciju europskih književnih djela, nastavljen je u lipnju 2023. i traje do prosinca 2023. Sudjeluje deset škola iz Republike Hrvatske. Poljoprivrednu, prehrambenu i veterinarsku školu Stanka Ožanića iz Zadra predstavljaju učenici: 4. a (Luna Ćatić i Klara Žagar) – fitofarmaceuti, 4. b (Filip Grzunov, Martina Gulan, Manuela Kadi, Paula Surać, Ema Ukalović, Ivona Erak, Paula Smokrović i Barbara Marin) – nutricionisti, 4. c (Jure Božić, Petra Gambiraža, Mia Gičev, Daniela Longin, Luka Paleka, Dominik Turić i Klara Eškinja) – veterinarski tehničari i mentor Drinka Dujmović, prof.

Učenici su pisali kritičke osvrte o četiri knjige:

Nina Lykke: Ne, ne i ne

Merijn de Boer: Grupa solidarnosti

Elina Hirvonen: Kad ponestane vremena

Alice Zeniter: Umijeće gubljenja

Upućeni su na potpunu samostalnost i slobodu u iskazivanju svojih stavova, mišljenja, doživljaja i razumijevanja pročitanih knjiga pri sastavljanju kritičkih osvrta. Potom su birali po tri najuspješnija kritička osvrta za svaku knjigu od svih radova učenika iz skupine. Pri tome slijedili su kurikularne obrasce formativnoga vrednovanja aktivnim uključivanjem u procesima vršnjačkoga vrednovanja i samovrednovanja. Na taj način razvijali su samosvijest i samopouzdanje, učili jedni od drugih, ali i osvještavali vlastita postignuća kao i u prethodnim ciklusima Projekta. Istaknuli su organizirane susrete skupine kao najpoučniji oblik razmjene stavova i odabira najboljih radova nakon pojedinačnog čitanja.

Uspješno smo organizirali zajedničko sudjelovanje većine učenika skupine u online razgovorima s autorima u školi te u ugodnom okruženju komentirali, tematizirali i problematizirali romane o kojima se govorilo.                                                                                                 

Dana 7. rujna 2023. održan je zoom sastank s norveškom književnicom Ninom Lykke o njezinoj knjizi Ne, ne i ne, učenici su imali priliku čuti autoričine odgovore na pitanja o feminizmu u Skandinaviji, ljudima koji su je inspirirali na pisanje ovog romana, usporedbi glavne junakinje Ingrid i Ibsenove Nore itd. Zanimljivo je bilo online izlaganje Petre J. Helgese o motiviranju mladih norveških čitatelja i nagradi Ungdommens kritikerpris.

Dana 5. listopada 2023. održan je razgovor s nizozemskim piscem Merijnom de Boerom kada je autor predstavljao svoj roman Grupa solidarnosti. Između ostaloga rekao je da u Nizozemskoj postoji puno takvih grupa, ali misli da mikropomoć ne funkcionira s čime se većina učenika složila. Razgovoru se, online, priključila Jules van Beurden i predstavila nizozemsku nagradu De Inktap, istaknula je važnost ovakvih projekata jer se uči iz same knjige, ali i od drugih sudionika.

Dana 8. 11. 2023. održan je razgovor s finskom spisateljicom i autoricom dokumentarnih filmova Elinom Hirvonen o utjecaju klimatske krize na sve veće nasilje kao jednom od problemskih slojeva romana Kad ponestane vremena što je učenike veoma zaintrigiralo. Jenni Fabritius, koordinatorica projekta za učenike predstavila je finsku nagradu Nuori Aleksis.

Dana 30. studenoga 2023. održan je razgovor s francuskom spisateljicom i redateljicom alžirskog porijekla Alice Zeniter o obimnom istraživanju i kompleksnosti francusko-alžirskih odnosa prikazanih u romanu Umijeće gubljenja. Učenici su dopunili saznanja o suvremenom francuskom društvu, npr. vrlo su zrelo komentirali načelo vrijednosti republike o kojem je kasnije govorio i gost Lucian Nuić, student pete godine filozofije na Sorboni u razgovoru s dr. sc. Natašom Govedić.

Novina u trećem ciklusu Projekta izravan je rad učenika i nastavnika s dr. sc. Natašom Govedić, spisateljicom, kritičarkom i profesoricom na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Profesorica Govedić veliki je erudit. Strastveno je uvodila učenike i nastavnike u svijet umjetnosti, kritičkog promišljanja, analitičkog gledanja i kritike kao kreativnog umjetničkog odgovora. Nastavnike je poticala da se odmaknu od templata učenja književnosti jer umjetnost kao ni kritika nisu didaktične: Izađimo iz suhog okvira poučavanja književnosti ! Učenicima je savjetovala da se oslone na svoj unutarnji glas i da u tekstu prepoznaju čudno, grozno, neobično, zanimljivo, novo, strano, ono što je inače skriveno, emocionalno duboko, snažno, izazovno te različito/slično nama. Na samom početku ciklusa obratila se učenicima pismom u kojem je govorila o umijeću kritike: Dragi knjigonauti…kao što je čitanje cijeli svijet, tako je i pisanje o čitanju (kritika) cijeli svijet. , što je na njih djelovalo poticajno.

Veselimo se završnoj svečanosti 18.12. 2023. u kazalištu Kerempuh, u Zagrebu i susretu uživo s ostalim sudionicima projekta kada ćemo moći podijeliti spoznaje i iskustva nakon pročitanih knjiga kao i na prošlom susretu nakon drugog ciklusa održanom 15. 5. 2023.

 

Drinka Dujmović, prof.

prosinac 2023.

 

 

 

Share This: